Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Volgens Stichting House of Denim kan en moet de denimindustrie schoner, droger, slimmer worden. Als voorbeeld ontwikkelde het daarom de Red Light Denim. 

Deze denim bestaat uit 18% post consumer recyclede katoen, afkomstig van gedragen spijkerbroeken uit Amsterdam. Broeken die in de Amsterdamse Kici (inmiddels Sympany) bakken werden gegooid, kregen een tweede leven als Red Light Denim. Van deze spijkerstof kunnen weer nieuwe producten gemaakt worden. Post Consumer Recycling is de toekomst voor de kleding- en dus de denimindustrie:

-  Afval wordt hergebruikt waardoor er minder natuurlijke grondstoffen (in dit geval katoen) nodig zijn.

-  Recycling leidt tot waterbesparing en minder gebruik van chemicaliën en pesticiden.

In vergelijking tot een ‘normale’ jeans bespaart een spijkerbroek gemaakt van Red Light Denim 600 liter water. Dat is nog lang niet voldoende, maar het is een begin: towards a brighter blue!

 

Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.