De scene van De Straat toont vervolgens hoe de betekenis van de kleur wit eind jaren zestig veranderde, en hoe ontwerper Martin Margiela daardoor geïnspireerd maakte en deze kleur overnam. De scene van De Gekraakte Stad laat zien hoe krakers, met hun afgeknipte legerjassen en geïnspireerd door de punkscene, de relatie legden tussen kleding, publieke ruimte en politiek. Guus Beumer neemt zijn gezelschap mee naar de Roxy. 'Komen we wel binnen?' vraagt hij zich af bij het betreden van de club. En zo komen we aan bij de scene van De School.

Een uitzonderlijk subsidiesysteem maakte het eind jaren negentig mogelijk de markt te ontvluchten. Het kledingstuk werd een object van onderzoek en experiment. De School laat dit zien door typerende kledingstukken van ontwerpers als Victor & Rolf, Spijkers en Spijkers en Pascale Gatzen (te gast bij de Thursday Night Reading Room op 17 december 2015) uit deze periode, nagemaakt in dezelfde, neutrale stof.

Beluister hier het verhaal van De Straat, De Gekraakte Stad en De School. 

Alle verhalen van deze tentoonstelling zijn terug te lezen in de speciale krant die op de pallet aan het begin van de tentoonstelling te vinden is.

Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.