Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

The Fool

Het muziekgezelschap The Fool – met Simon Posthuma, Marijke Koger, Barry Finch en Josje Leeger – trekt halverwege de jaren zestig eerst naar Londen en vervolgens naar de Amerikaanse Westkust waar ze furore maken met hun psychedelische ontwerpen. The Fool opereert gaandeweg vooral als designcollectief en ontwerpt platenhoezen voor The Beatles, werkt met bands als The Cream en Procol Harum en richt met Lennon and McCartney ook de winkel voor hun Apple label in. In Los Angeles beschilderen ze onder meer het Aquarius Theatre, waar op dat moment de musical Hair de geest van de sixties tot een commerciële mega-hit omtovert. The Fool vertegenwoordigt het radicale voorbeeld van een Nederlandse mode die weliswaar professionaliseert, maar blijvend uitdrukking is van een mentaliteit, die zowel pragmatisch als confronterend kan zijn. In Amsterdam ontstaan clubs als Fantasio en Paradiso; specifieke plekken waar de cocktail van muziek, drugs, vrije liefde, mode, exotisme en experimenteerdrift alle ruimte krijgt. Reizen naar Ibiza, en vooral naar het Verre- en Midden-Oosten behoren tot de verplichte bedevaarten. Leeger en Finch vormen de avant-garde, die in de PC Hooftstraat een eigen boetiek openen.

Kenmerkend aan de kledingstijlen die Amsterdam voortbrengt is de rol voor de amateur of in het vocabulaire van vandaag de positie van de maker. Waar de huisvrouw zich in de eerste naoorlogse jaren nog het beeld van de couture toe-eigende en dat namaakte, is er nu daadwerkelijk sprake van een zelf ontworpen, zelf samengestelde, zelfmaakmode.

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.