Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Geen modeshow in de jaren zeventig en tachtig of deze werd vastgelegd door fotograaf Van Riel.

De derde collectie betreft het beeldarchief van Paul van Riel. In 1974 kwam van Riel toevallig terecht bij de show van de, toen net in Europa doorgebroken, Japanse ontwerper Kenzo. Hij bood de beelden daarvan in Nederland aan bij verschillende modebladen, met als onbedoeld gevolg dat hij tot 1990 in Parijs en Milaan uiteindelijk circa 1.000 modeshows zou fotograferen. Toen hij in 1989 afscheid nam van de mode omvatte zijn collectie meer dan 80.000 dia’s en negatieven. In de zogenoemde Cinema – normaliter onderdeel van het archief van ruimtelijk ontwerpers Rianne Makkink en Jurgen Bey, maar speciaal voor Collected by… opnieuw opgebouwd – toont Paul van Riel een selectie van het analoog gefotografeerde materiaal. Nimmer eerder getoonde backstagefoto’s, reproducties van gepubliceerde artikelen, defilé-schema’s en talrijke andere opnamen bieden een even associatief als rijk beeld van de mode in de jaren zeventig en jaren tachtig van de vorige eeuw.   

Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.