Thursday Night: Curated by Jan Taminiau

Thursday Night: Curated by Jan Taminiau

Op donderdag 3 december 2015 sprak Jan Taminiau over zijn fascinaties, inspiraties en zijn grote liefde voor het ambacht. Presentator Andrea van Pol bevroeg hem over zijn jeugd, zijn opleiding en zijn ontwikkeling als modeontwerper en couturier. 

Taminiau, wiens klantenkring zich niet beperkt tot koningin Maxima maar ook Lady Gaga en Beyoncé omvat, vertelde zich graag in de veilige bubbel van zijn atelier in Baambrugge terug te trekken. De kiemen voor zijn huidige praktijk zijn volgens hem gelegd in de antiekwinkel van zijn oma, daar mocht hij op de zolder spelen met de afgedankte spullen. Dat was zijn schatkamer. Het was dan ook een schok toen hij zich realiseerde dat al die prachtige spullen daar werden neergezet omdat ze door beschadigingen waardeloos waren geworden. Het postzakpak waar hij later bekend mee werd kwam uit die ervaring voort. De stof heeft geleefd en draagt de sporen van gebruik, elementen die door Taminiau als waarde zijn ingezet.

Hij koos voor het maken van couture omdat hij houdt van het zelf maken, en hij houdt van de directe uitwisseling met de klant. Bij confectie legt de ontwerper zijn idee op aan de klanten. Bij couture kijkt de ontwerper naar de mens die hij voor zich heeft, hoe kan hij deze het beste tot zijn recht laten komen.

Even gaat het over de kroningsjurk. Veel kan hij daarover niet zeggen, behalve dat het spannend was en in zeer korte tijd gerealiseerd moest worden. Over het ontwerp vertelt Taminiau dat hij koos voor een hoekig silhouet in contrast met de ronde vormen van de koning in zijn kroningsmantel. Zo behield hij het contrast dat bij de moeder en grootmoeder van de koning gevormd werd door hun geüniformde echtgenoten.

Het atelier van Taminiau bestaat uit zeven tot acht werknemers. Voor de productie van een geborduurde jurk gaan echter zomaar veertig tot tachtig mensen aan het werk. Dat gebeurt in gespecialiseerde ateliers, deels in Parijs, maar ook in India. Taminiau beschrijft het als een bijzonder proces. ‘Je moet ervoor zorgen dat iedereen op die verschillende plekken als een organisch geheel gaat werken. Er moet eenzelfde kwaliteit ontstaan die samenkomt in één jurk.’ Een geborduurde jurk weegt zo’n zeven kilo, een flink gewicht dat grotendeels op de heupen opgevangen wordt. Hiervoor zorgt het binnenwerk, de belangrijke, maar onzichtbare basis van de jurk.

Taminiau ging in Parijs in de leer om zich de verschillende technieken eigen te maken. Meerdere keren benadrukt hij hoe belangrijk het is om het ambacht te kennen, om precies te weten hoe het werkt. Alleen dan kun je het ambacht als ontwerper verder ontwikkelen, er mee spelen en het aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen en inzichten. De ambachtsman of -vrouw zoomt in en is heel bedreven in bepaalde technieken, maar houdt vaak vast aan hoe het hoort. De ontwerper wil vooruit, wil nieuwe dingen uitproberen. Alleen door de technieken goed te kennen kun je ingrijpen in de productie en het ambacht verder brengen. ‘Hun handelingen zijn voor mij een inspiratie voor een volgende stap’. Hij is er dan ook van overtuigd dat het ambacht toekomst heeft, maar alleen als de traditionele technieken gekend, gekoesterd en doorgegeven worden.

Verslag door Lotte Haagsma

Jan Taminiau

Modeontwerper Jan Taminiau verwierf bekendheid bij het grote publiek met zijn Mailbag collectie uit 2008. Zijn werk kenmerkt zich door draagbare elegantie met een conceptuele ondertoon. Zijn atelier is als een laboratorium waar hij experimenteert met half vergeten ambachten en originele stoffen. De spil van zijn label JANTAMINIAU is de couturecollectie die vervolgens wordt vertaald naar een draagbare lijn. Onder zijn clientèle bevinden zich veel beroemdheden zoals Koningin Maxima, Lady Gaga en Beyoncé. Daarnaast ontwierp hij kleding voor de film The Hunger Games en het theaterstuk Gone with the wind. Zijn werk is onderdeel van diverse Nederlandse museumcollecties. In 2014 ontving Taminiau de Grand Seigneur, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse modewereld.

Andrea van Pol

Redacteur en presentator Andrea van Pol is onder meer bekend van AVRO's Kunstuur en De Slag om Nederland. Daarnaast is ze zeer betrokken bij de Nederlandse modescene een een graag geziene gast op de fashion week. Als presentator en dagvoorzitter staat ze op podia door het hele land.

datum
03/12/2015
tijd
20:00 – 22:00
taal
Nederlands
 
locatie

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam

 
Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.