Een avond over de sociale kracht van mode, met modeontwerpers Pascale Gatzen en Saskia van Drimmelen en curator Mizuki Takahashi. Nieuwe productiemodellen kunnen zowel de band tussen mensen onderling als die met hun kleding versterken. Daarmee bieden zij een alternatief voor de huidige mode-industrie, met zijn negatieve effecten op sociaal en ecologisch gebied.

Mode is een vorm van zelfexpressie. Met onze kleding bepalen we bewust of onbewust onze positie in een sociaal veld. ’In de mode zijn’ en ‘erbij horen’ zijn belangrijke drijfveren bij de keuze van onze kleding. Van dit mechanisme maakt de economische machine die mode ook is dankbaar gebruik, met als resultaat een van de meest destructieve industrieën op onze planeet. Toch is een nieuwe economische realiteit denkbaar, waarin juist het gevoel van ‘erbij horen’ essentieel is.

Pascale Gatzen gebruikt de eeuwenoude techniek van weven om de regels van de hedendaagse modeindustrie te herschrijven. Lees meer over haar drijfveren en methodes in het interview van Charlotte Corstanje met Pascale Gatzen. Deze avond werd ook de presentatie van het werk van Pascale Gatzen in View on Fashion III geopend, tot begin januari 2016 te zien in de foyer van het Tijdelijk Modemuseum.

Mizuki Takahashi is senior curator bij Art Tower Mito in Japan. De modetentoonstelling You reach out – right now – for something : Questioning the Concept of Fashion (22 februari tot en met 18 mei 2014) was gebaseerd op het boek Expanded Fashion van Nakako Hayashi. Deze tentoonstelling liet nieuwe benaderingen van mode zien. Pascale Gatzen ontwierp samen met de mensen van de beveiliging nieuwe uniformen. Door het gezamenlijk ontwerpen werden de afstanden tussen de beveiligers onderling weggenomen en ontstonden nieuwe bijzondere vriendschappen.

Saskia van Drimmelen leidt samen met Margreet Sweerts het collectief Painted. Zij bedenken nieuwe toepassingen voor oude handwerktechnieken. Golden Joinery is een van de projecten van Painted. Het idee voor Golden Joinery is geïnspireerd door de eeuwenoude Japanse techniek Kintsugi waarbij kapot aardewerk wordt gelijmd met goud en zo waarde toevoegt aan het oorspronkelijke werk. Golden Joinery is een modemerk dat zich vormt via een reeks workshops onder dezelfde naam. Deelnemers repareren ieder een eigen dierbaar, maar kapot, kledingstuk met ’goud’.

Pascale Gatzen

Begin jaren negentig vormde modeontwerper Pascale Gatzen samen met onder anderen Saskia van Drimmelen, Lucas Ossendrijver en Viktor & Rolf Le Cri Néerlandais. Deze groep afstudeerders aan de modeacademie in Arnhem showde als eerste Nederlandse modeontwerpers hun werk op de Parijse catwalk. Gatzen is Associate Professor of Fashion aan de Parsons The New School for Design in New York waar ze een nieuw modecurriculum ontwikkelde en implementeerde. Ze is daarnaast betrokken bij het opzetten van een coöperatie voor lokale textielproducenten in de Hudson Valley. Momenteel werkt ze met Friends of Light aan With Light, een serie handgeweven kledingstukken vormgegeven in de geest van Coco Chanel.

Mizuki Takahashi

Mizuki Takahashi is senior curator bij Art Tower Mito, centrum voor hedendaagse kunst in Tokyo en visiting researcher aan Central Saint Martins in Londen. Ze stelde verscheidene cross-disciplinaire tentoonstellingen samen over manga, architectuur, performance, film, muziek en beeldende kunst. Voor de tentoonstelling Questioning the Concept of Fashion nodigde Takahashi in 2014 Pascale Gatzen uit om samen met de suppoosten van het museum een nieuw uniform te ontwikkelen.

Painted

Painted is een collectief van Saskia van Drimmelen en Margreet Sweerts. Uitgangspunt voor hun projecten is het werken in gemeenschappelijkheid. Daarbij doen ze bijna vergeten ambachten herleven. Zo werken ze samen met onder andere Bulgaarse meesters in naaldkant en leden van de Noord-Amerikaanse Assiniboine stam die virtuoos zijn met kralen In het project Golden Joinery, over de Japanse techniek Kintsugi, repareren ze samen met de dragers hun kapotte maar gekoesterde kledingstukken met gouddraad.

Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.