Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Geef ongedragen kleding een nieuwe, liefhebbende eigenaar en bouw zo mee aan een archief dat zowel publiek als persoonlijk is.

Op 31 januari geeft Alexandre Furtado van Damage Playground een presentatie in The New Haberdashery over de ideeën achter het Customer Archive, een collectie gebruikte kwaliteitskleding waar mensen stukken voor in kunnen brengen, uit kunnen kopen of mee kunnen ruilen. Damage Playground ziet haar klanten niet als consumenten, maar als gebruikers met waardering voor kwaliteit, eigenheid en vakmanschap.

Het publiek wordt uitgenodigd om kledingstukken in te brengen. Ter plekke wordt de kleding beoordeeld en geprijsd. De inbrenger ontvangt voor zijn kledingstuk een ‘store credit’ (60% van de bepaalde prijs) waarmee een ander stuk uit de collectie kan worden aangeschaft. Furtado neemt een deel van het Customer Archive, met kleding van onder meer Dries van Noten, A.F. VANDEVORST, ACNE Studios, A.P.C. en Spijkers & Spijkers, mee naar Het Nieuwe Instituut. Zowel mannen-als vrouwencollecties. Maar het verkregen krediet kan ook op een later moment worden gebruikt in de winkel van Damage Playground in Rotterdam.

In 2016 wordt op zondagen een reeks themamiddagen georganiseerd in The New Haberdashery. Tweemaandelijks komt er een spreker een presentatie geven, gevolgd door een workshop of een andere activiteit.

datum
31/01/2016
tijd
14:00 – 16:00
taal
Nederlands
 
locatie

Het Nieuwe Instituut,
Museumpark 25,
3015 CB Rotterdam

toegang

Deelname gratis, aanmelden via Tickets

Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.