Ging het in de mode de afgelopen decennia allereerst over merken, vandaag de dag lijkt de aandacht weer te gaan naar andere waarden dan luxe en consumptie. Zo maken nieuwe technologieën een meer verpersoonlijkte pasvorm, onverwachte transformaties van identiteit en lichaam en de industriële productie van enkele kledingstukken mogelijk. Welk nieuw modebeeld volgt uit deze ontwikkeling? 

Anneke Smelik, hoogleraar visuele cultuur, sprak over de veranderende kracht van cybercouture. Met ontwerpers als Iris van Herpen, Pauline van Dongen, Aniela Hoitink, Karin Vlug en Anouk Wipprecht is Nederland voorloper op dit gebied. Professor Anneke Smelik verbond hun vooruitstrevende werk aan de theorieën van Deleuze en Guattari en liet zien hoe cybercouture verregaande transformaties van lichaam en identiteit mogelijk maakt. Lees de tekst van haar lezing.

Modellen droegen werk van Pauline van Dongen, Karin Vlug, Aniela Hoitink en Jasna Rokegem. Modeontwerpers Karin Vlug en Aniela Hoitink gaven een toelichting op hun werk. Hoitink werkt vooral op het terrein van smart textiles waarin ze zowel biologisch materiaal als technologie verwerkt. Vlug doet momenteel onderzoek naar smart fashion productie waardoor in de toekomst geen restmateriaal mee over zal blijven.

Hersengolven zetten het materiaal van de Brainwave collectie in beweging:

Thursday Night: Cybercouture

Brainwave collectie van Jasna Rokegem
datum
15/10/2015
tijd
20:00 – 22:00
taal
Nederlands
 
locatie

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam

 
Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.