Parfums fungeren als de vluchtige suggestie van het onbereikbare: de haute couture. Ook voor hen die de kledingstukken van de grote modehuizen nooit kunnen betalen, is er altijd nog de geur. Een druppel Chanel No. 5 is voldoende om even de luxe van een handgemaakt kledingstuk te ervaren. Voor elk modehuis zijn parfums, samen met accessoires en make-up, een essentiële bron van inkomsten. Juist omdat de markt voor deze producten aanzienlijk minder exclusief is dan die van de couture.

Curator Angelique Westerhof toont in de installatie Precious hoe de geuren van klassieke merken zoals Chanel, Guerlain, Hermes, Lubin, Patou en Schiaparelli door hun samenwerking met kunstenaars en ontwerpers zoals Salvador Dali en kristalfabrikanten als Baccarat en Lalique transformeerden tot begeerlijke objecten. De parfumflacons, hun delicate verpakkingen en de elegantie waarmee ze werden geadverteerd, horen net zozeer bij de verleidingsmachine van de mode als de salon of het fotomodel. Ze spiegelen een ideaal voor, een droom van een andere wereld.  Aan de hand van video-interviews en documentair materiaal wordt ook het ambacht achter de producten onthuld, en komt de uitzonderlijke betekenis van grote meesters als Paul Poiret voor de ontwikkeling van het parfum aan het licht.

Precious komt tot stand in samenwerking met Société Musée Lalique Pays Bas, Maison Jean Patou Paris, Schiaparelli Paris, Lubin Paris, Pernell Kusmus en Frédéric Marchand.

Precious, Temporary Fashion Museum

Precious / Edit: Robin Tunca en Angelique Westerhof / 2016 Het Nieuwe Instituut

Precious, Temporary Fashion Museum 4

Precious / Edit: Robin Tunca en Angelique Westerhof / 2016 Het Nieuwe Instituut
Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.