Open Source Fashion Manifesto

Voor het Tijdelijk Modemuseum schreven Martijn van Strien en Vera de Pont een manifest over de toekomst van de mode-industrie.

Pumporama

Speciaal voor de Pumporama vervaardigen Peterson + Stoop hun signature pump in de maten 28 tot en met 48. Zo kunnen bezoekers, groot en klein, ervaren hoe mode ons lichaam vormt en onze houding en bewegingen beïnvloedt. Naar een idee van Lisette Schmetz. 

View on Fashion I-VI

Maandelijks wisselende presentaties van ontwerpers, fotografen, theoretici en makers die een vernieuwende positie innemen. Nu is de beurt aan Het Nieuwe Uniform, in samenwerking met Pascale Gatzen. 

Parfumerie du Parc

De Parfumerie du Parc vormt de entree van het Tijdelijk Modemuseum aan het Museumpark. De ruimte verwijst naar de parfumerieafdeling van een warenhuis, de meest museale ruimte van de mode. Parfumontwerper Alessandro Gualtieri stelde speciaal voor de Parfumerie du Parc een nieuwe geur samen waarin hij ‘de geur van de mode’ en 'de geur het museum' combineert.

The Now - S/S by Penny Martin and Jop van Bennekom

Ieder seizoen produceert de mode duizenden ontwerpen, waaruit de modepers op haast magische wijze telkens weer de meest kenmerkende items van het moment selecteert. Voor het Tijdelijk Modemuseum kiezen Jop van Bennekom van het tijdschrift Fantastic Man en Penny Martin van The Gentlewoman de iconische kledingstukken voor het seizoen Spring-Smmer 2016. Met bijdragen van o.a. Dior, Prada, Versace en Jil Sander.

Block Bustes & Dazeld Dolls

Geen mode zonder lichaam, geen modetentoonstelling zonder etalagepoppen en bustes. In zijn werk onderzoekt ontwerper Niek Pulles de grens tussen productontwerp en mode en de interactie tussen lichaam en materiaal. Voor het Tijdelijk Modemuseum brengt Pulles het lichaam van de mode opnieuw in beeld.

New Mural

Voor het Tijdelijk Modemuseum maakt Job Wouters een reeks van vier muurschilderingen waarvoor hij steeds een ander kenmerk van de mode als uitgangspunt neemt. 

Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.