Waarom is deze white cube – ditmaal niet gedefinieerd door witte wanden maar door wit licht – gereserveerd voor zulke alledaagse fenomenen? Waarom gaat het hier uitgerekend over drie producten en een kleur die aan de mode lijken te ontstijgen en seizoen na seizoen – telkens in een net iets andere gedaante – hun onvermijdelijkheid bewijzen? Het is precies vanwege deze tijdloze kwaliteit waarom de erezaal van het Tijdelijk Modemuseum is gewijd aan de All-Time Favourites. Hoewel deze objecten ingaan tegen het idee van mode als veranderlijk, biedt hun dagelijkse kwaliteit de mogelijkheid om ze eindeloos van nieuwe interpretaties te voorzien. Stylist en art director Marjo Kranenborg maakte de selectie en vervolgens is deze voorgelegd aan vier schrijvers, één historicus en aan Kranenborg zelf. Samen met de fotograaf Marcel van der Vlugt, maakt zij de veelzijdigheid van deze objecten zichtbaar door middel van een installatie waarin het al even tijdloze statief als drager voor hun beeldonderzoek wordt benut. De vier schrijvers – Daphne HuisdenRaoul de JongEster Naomi Perquin en Elfie Tromp – kozen vervolgens ieder één icoon als onderwerp voor een kort verhaal, dat zij zelf voordragen en bij ieder object valt af te luisteren. Voor diegene die nieuwsgierig zijn geworden naar de rijkdom van betekenissen die achter ieder object ligt verscholen, kunsthistoricus en auteur Sophie Berrebi schreef bij ieder object een essay waarin zij de achtergrond van onze blijvende fascinatie voor deze iconen analyseert.

All-Time Favourites is te zien tot februari 2016. Hieronder kunt u luisteren naar de vier korte verhalen.

Audio

Het Witte Overhemd
Daphne Huisden
Lippenstift
Elfie Tromp
Zwart
Esther Naomi Perquin
De pump
Raoul de Jong
Tijdelijk Modemuseum
Guus Beumer
EventArchitectuur
Maureen Mooren
Moniker

Dit project maakt deel uit van de programmalijn De Dingen en De Materialen en het dossier Materiaalinnovatie.

Mode heeft stilzwijgend het idee van vernieuwing vernieuwd door het verleden telkens opnieuw te verkopen als toekomst. Dit staat in schril contrast met de gedachte dat vernieuwing altijd voortkomt uit technologische innovatie.